Verhoog de tevredenheid onder medewerkers en klanten
RITHM is gebaseerd op zelforganisatie. Door de jaren heen heeft RITHM diverse producten ontwikkelt die zelforganisatie mogelijk maken. Zelforganisatie verhoogt de productiviteit en verantwoordelijkheid van personeel.
Wat is zelforganisatie?
Wanneer er in een chaotisch proces spontaan structuren ontstaan, kun je spreken van zelforganisatie. In dat geval structureren medewerkers zelf het werk, zonder directe tussenkomst van managers.
Zelforganisatie komt in verschillende bedrijfstakken voor. Een bedrijfstak waar het op grote schaal wordt toegepast, is de zorg. Binnen de meeste organisaties bepalen de verzorgenden in samenspraak met de cliënt wat voor verzorging nodig is.
Vaak wordt gedacht dat het zelf indelen van werkzaamheden leidt tot het risico dat er uiteindelijk niks wordt gedaan. Het tegendeel is waar. Zelforganisatie en de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt zorgen juist voor een hogere productiviteit en klanttevredenheid.
De kracht van zelforganisatie
De kracht van zelforganisatie is dat het zich zowel op organisatiedoelen als op individuele doelen richt. Zelforganiserende teams ervaren daarom verbeteringen op verschillende vlakken. De voordelen van zelforganisatie zijn:
Bespaar kosten
Medewerkers organiseren het werk zelf. Dat betekent dat er minder overhead nodig is, en minder overhead betekent minder kosten.Houd medewerkers scherp en betrek persoonlijke doelen
Een kern van zelforganisatie is dat het ‘waarom’ van de organisatie duidelijk is bij werknemers. Medewerkers worden in staat gesteld te denken op een manier die hun persoonlijke doelen en die van de organisatie samenbrengt. Dit zorgt voor alignment tussen persoonlijke doelen van medewerkers en organisatiedoelen.Verhoogde intrinsieke motivatie medewerkers
Bij zelforganisatie worden medewerkers uitgedaagd zelf te plannen en elkaar scherp te houden. De vrijheid en autonomie verhogen de intrinsieke motivatie van medewerkers.
Hogere client-/klanttevredenheid
In organisatiedoelstellingen wordt de klant vooropgesteld. Dankzij zelforganisatie kunnen deze doelstellingen makkelijker worden behaald, wat resulteert in hogere klanttevredenheid.Verhoogde productiviteit
Doordat doelen duidelijk zijn, worden alleen die taken uitgevoerd die helpen bedrijfsdoelen te realiseren en de klantentevredenheid te verhogen. Taken die geen toegevoegde waarde hebben, worden vermeden door medewerkers. Dit leidt tot hogere productiviteit.
Zelforganisatie oplossingen
Wij geloven in het zelforganiserende vermogen van organisaties. Door gebruik te maken van de kracht van personeel kun je administratieve werkzaamheden minimaliseren, kosten besparen en taken en processen automatiseren. Als IT-partner hebben wij diverse oplossingen ontwikkelt die het zelforganiserende vermogen optimaliseren.
Gratis eBook Zelforganisatie
Het eBook Zelforganisatie downloaden? Vul dan onderstaand formulier in en wij sturen het eBook direct naar je op.