Je zou denken dat het zelf indelen van werkzaamheden leidt tot het risico dat er uiteindelijk niks wordt gedaan. Het tegendeel is waar. Zelforganisatie en de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt, zorgen juist voor een hogere productiviteit. Zo breng je de doelen van een organisatie en het individu bij elkaar.

Van sturend naar dienend leiderschap

In vergelijking tot zelfsturende teams, zijn er in zelforganiserende teams nog wel leidinggevenden aanwezig. In zelforganiserende teams is er geen ‘baas’; iemand die opdrachten geeft en de rolverdeling bepaald. De taak van de leidinggevende is juist dat zij de teamleden stimuleert en helpt om als team op een nog beter niveau te komen. Dit wordt ook wel dienend leiderschap genoemd.

Voordelen van zelforganisatie

Zelforganisatie houdt in dat er niet voor medewerkers, maar met medewerkers wordt gedacht. Het is een succesvolle strategie die steeds meer organisaties toepassen in Nederland, waaronder ook Philadelphia Zorg. Het brengt namelijk ontzettend veel voordelen met zich mee. We noemen de belangrijkste.

1. Tijdsbesparing
Volledige transparantie is erg belangrijk in een zelforganiserende organisatie. Hierdoor is er minder tijd nodig om zaken te controleren. Dan blijft er tijd over voor zaken die echt belangrijk zijn.

2. Houd medewerkers scherp en betrek persoonlijke doelen
Dankzij zelforganisatie kunnen medewerkers zelf werkzaamheden inplannen. Hierdoor blijven medewerkers scherp en zijn er mogelijkheden om hun persoonlijke doelen in hun werkzaamheden te verwikkelen. Dat brengt de medewerker en organisatie dichter bij elkaar. De intrinsieke motivatie van de medewerker begunstigt de productiviteit. Daarbij moet een organisatie wel begeleiding bieden, zodat medewerkers een goed beeld hebben van het ‘waarom’ van de organisatie.

3. Gevoel van waardering
Doordat de doelen van zowel de organisatie als de medewerker op elkaar afgestemd zijn, zullen medewerkers merken dat zij zich minder gedistantieerd van de organisatie voelen. De organisatie vertrouwt nu op het handelen van hun kundige medewerkers. Bovendien zal het gevoel van waardering toenemen. En hierdoor dus ook de medewerkerstevredenheid.

4. Hogere client-/klanttevredenheid
In organisatiedoelstellingen wordt de klant vooropgesteld. Dankzij zelforganisatie kunnen deze doelstellingen makkelijker worden behaald, wat resulteert in hogere klanttevredenheid.

5. Enkel aandacht voor wat belangrijk is
Het ligt voor de hand dat wanneer organisatiedoelstellingen voorop worden gesteld, er enkel aandacht wordt besteed aan wat belangrijk is. Dankzij zelforganisatie worden taken die geen waarde hebben voor de klant vermeden.

6. Bespaar kosten
Een bijkomend voordeel van zelforganisatie is kostenbesparing. Dit komt omdat er in veel gevallen een hele managementlaag wegvalt. Daarnaast zullen managers/leidinggevenden minder tijd kwijt zijn aan het controleren van hun team, wat ook op kosten bespaard. Uiteraard is het besparen op kosten een bijvangst van deze nieuwe manier van organiseren.

Een belangrijke voorwaarde van zelforganisatie is vertrouwen in eigen medewerkers. Alleen dan lukt het om samen de ontwikkeling door te maken naar een zelforganiserende organisatie. Zo focussen alle medewerkers op het hogere doel van de organisatie.

RITHM en zelforganisatie

Tijdens de ontwikkeling van onze digitale maatwerk oplossingen passen wij zo veel mogelijk de principes van zelforganisatie toe. Als IT-partner hebben wij diverse oplossingen ontwikkeld die het zelforganiserende vermogen van verschillende bedrijven optimaliseren. Onze producten stellen medewerkers uit verschillende branches in staat om werkzaamheden zelf te organiseren. Meer weten over onze bijdrage? Bekijk onze zelforganisatie pagina.